Menu

Terug naar thema overzicht >Gist in brood

Gist in broodTerug naar thema overzicht >

Om brood luchtig te maken wordt gist toegevoegd. Met gist worden gistcellen, meer specifiek Saccharomyces cerevisiae bedoeld. De gistcellen produceren koolzuurgas of CO2 gedurende het proces, wat de luchtigheid van het brood veroorzaakt. Gist neemt ongeveer 2% van de bloem in. Wanneer men vet toevoegt aan de bloem, dient er meer gist gebruikt te worden, omdat dit een laagje rond de zetmeelkorrels en de gistcellen vormt.

Gisten behoren tot de groep van de fungi, waar ook schimmels en paddenstoelen thuishoren. Het zijn ééncellige micro-organismen die groter zijn dan bacteriën. In levende gisten kan men onder de lichtmicroscoop de celwand en één of meerdere vacuoles onderscheiden. Bij dode gistcellen zijn de vacuoles verschrompeld.

Saccharomyces cerevisiae

Gisten komt men overal in de natuur tegen, voornamelijk op planten en fruit. Wanneer rijpe vruchten op de bodem belanden, gaan ze rotten. Hierin spelen de gisten een belangrijke rol. Er zijn zowel nuttige als schadelijke gisten. De schadelijke gisten veroorzaken bederf en infecties.

De gistcellen die helpen bij het bakken van brood en het brouwen van bier heten voluit Saccharomyces cerevisiae. De cellen produceren koolzuurgas gedurende een proces dat men fermentatie noemt, waardoor men een luchtiger brood bekomt. Deze gistcellen kan men onder de lichtmicroscoop als ovaal waarnemen.

Een greep uit ons educatief materiaal over dit thema

Wat eten we morgen? Wat zijn voedingsvezels?

In deze themabundel wordt de Europese definitie van...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Klas in de boomgaard - B) 2de graad

Dit boekje bevat achtergrondinfo voor de leerkracht,...
2,00 / exemplaar
Leerkrachten, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Gezonde voeding en eetcultuur

Wat eten we morgen? Vis doorgelicht

Vis, zoveel lekkers dat er is! Met deze slogan wil het...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Kleuters - Vlekje op 4 poten - Ganzenbord

Ganzenbord, bij Kleuterproject 'Vlekje op vier poten...
35,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, 1ste graad, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Bloemen en ...

A+ STEMproject - GROENTEN - handleiding SPITTER

Handleiding bij een AgroSTEMexcursie voor de eerste graad van het Secundair Onderwijs.
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, Landbouwers, Boerderij, Groenten en fruit, Bloemen en...

Schooltuinplanner

‘Schooltuinplanner’ is een weekkalender waar...
10,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Duurzaamheid...

Grasspriet Glastuinbouw - Tomaat

In deze Grasspriet - themadossiers van 32 pagina's vind...
3,00 / exemplaar
Leerkrachten, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Duurzaamheid, Techniek en inno...

Wat eten we morgen? Bewaren, bereiden en bederf van vis

Deze lesbundel behandelt de weg die vis, schaal- en...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Witloofboekje

Ontdek via het Witloofboekje alle geheimen van witloof en de witloofteelt.
Leerkrachten, Lager onderwijs, 2de graad, 3de graad, Secundair onderwijs, 1ste graad, Groenten en fr...

A+ STEMproject - VLEESVEE (runderen) - handleiding SPITTER

Handleiding bij een AgroSTEMexcursie voor de eerste graad van het Secundair Onderwijs.
Secundair onderwijs, 1ste graad, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Akkerbouw (graan, aard...