Menu

Terug naar thema overzicht >Vroeger tot nu

Vroeger tot nuTerug naar thema overzicht >

Middeleeuws Italië

Naarmate men verder langs de tijdslijn gaat, ziet men de verspreiding van pasta in Italië steeds meer groeien. Zo verschenen er eerst recepten en daarna doken er steeds meer pastamakers op in Italië waardoor zelfs een gilde van pastamakers werd opgericht. In de loop van de 15e eeuw verschenen er verschillende soorten pasta en vanaf de 16e eeuw werd voor het eerst kaas toegevoegd aan pasta. Sinds de 17e eeuw is pasta een component geworden van het dagelijks voedingspatroon van Italianen.

De 17e en 18e eeuw

Door de groeiende bevolking ontstond er een voedseltekort in Italië. Dit werd echter gedeeltelijk opgevangen door de industrialisatie van het productieproces van pasta. De pasta werd goedkoper en gedroogde pasta kon ook voor export beschikbaar worden gesteld.

De 19e eeuw en 20e eeuw

Vanaf de 19e eeuw worden er naast kruiden en kaas ook tomaten aan pastagerechten toegevoegd. Vanwege de goede groei van tomaten in een mediterraans klimaat, werd de aanpassing aan het recept snel populair. De industrie werd stap voor stap geavanceerder waardoor men kon uitbreiden naar een internationale markt, waaronder Amerika.

Het hoogtepunt van de Italiaanse pastaproductie bevindt zich in het begin van de 20de eeuw, meer bepaald in 1913 waarin 70.000 ton pasta werd geproduceerd.

De 21e eeuw

Tegenwoordig worden pastagerechten op alle continenten gegeten, waarvan spaghetti en macaroni de populairste zijn. Momenteel zijn de technieken ook geëvolueerd ten opzichte van vroeger. Hier wordt later verder op ingegaan.

Een greep uit ons educatief materiaal over dit thema

Wat eten we morgen? Wat zijn voedingsvezels?

In deze themabundel wordt de Europese definitie van...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Klas in de boomgaard - B) 2de graad

Dit boekje bevat achtergrondinfo voor de leerkracht,...
2,00 / exemplaar
Leerkrachten, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Gezonde voeding en eetcultuur

Wat eten we morgen? Vis doorgelicht

Vis, zoveel lekkers dat er is! Met deze slogan wil het...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Kleuters - Vlekje op 4 poten - Ganzenbord

Ganzenbord, bij Kleuterproject 'Vlekje op vier poten...
35,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, 1ste graad, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Bloemen en ...

A+ STEMproject - GROENTEN - handleiding SPITTER

Handleiding bij een AgroSTEMexcursie voor de eerste graad van het Secundair Onderwijs.
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, Landbouwers, Boerderij, Groenten en fruit, Bloemen en...

Schooltuinplanner

‘Schooltuinplanner’ is een weekkalender waar...
10,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Duurzaamheid...

Grasspriet Glastuinbouw - Tomaat

In deze Grasspriet - themadossiers van 32 pagina's vind...
3,00 / exemplaar
Leerkrachten, Lager onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en planten, Duurzaamheid, Techniek en inno...

Wat eten we morgen? Bewaren, bereiden en bederf van vis

Deze lesbundel behandelt de weg die vis, schaal- en...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Witloofboekje

Ontdek via het Witloofboekje alle geheimen van witloof en de witloofteelt.
Leerkrachten, Lager onderwijs, 2de graad, 3de graad, Secundair onderwijs, 1ste graad, Groenten en fr...

A+ STEMproject - VLEESVEE (runderen) - handleiding SPITTER

Handleiding bij een AgroSTEMexcursie voor de eerste graad van het Secundair Onderwijs.
Secundair onderwijs, 1ste graad, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Akkerbouw (graan, aard...