Menu

Terug naar thema overzicht >Zoutinname

ZoutinnameTerug naar thema overzicht >

Momenteel schat men de gemiddelde zoutinname in België op 10g per dag. Hiervan is ongeveer 15% van natuurlijke oorsprong, 15% wordt toegevoegd bij de bereiding of aan tafel en de overige 70% vindt men terug in industrieel bereide producten zoals diepvriespizza, beschuiten en brood.

De reden waarom het aandeel van zout zo groot is in industrieel bereide producten is niet enkel om de smaak van het product te verbeteren, maar ook vanwege de functie die zout heeft als bewaarmiddel. Door zout toe te voegen zal er minder water beschikbaar zijn voor eventuele bacteriën. Het zout heeft dus een remmend effect op de groei van bacteriën in het levensmiddel.

Er zijn sinds de ontdekking en het gebruik van zout als bewaarmiddel echter modernere bewaartechnieken ontwikkeld, waardoor het gebruik van een hoge hoeveelheid zout niet nodig is.

Zeezout of keukenzout?

Vele mensen gebruiken zeezout omdat ze ervan overtuigd zijn dat het gezonder is ten opzichte van keukenzout. Wanneer men enkel het mineraal natrium in beschouwing neemt, is er weinig verschil tussen beide zoutsoorten. Het is dus niet zo dat men meer zeezout mag gebruiken dan keukenzout vanwege het zogenaamde lagere natriumgehalte.

Ook op het vlak van de andere mineralen biedt zeezout geen specifieke voordelen. Zeezout bevat een iets hoger aandeel aan mineralen, maar deze hoeveelheden zijn verwaarloosbaar om het product op gezondheidsvlak te kunnen onderscheiden van keukenzout.

Een greep uit ons educatief materiaal over dit thema

C+ Smaakparadijs - draaiboek

Smaakopvoeding als inrijpoort tot een gezonde voeding...
18,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Groent...

Schooltuinboek

Door kinderen zelf te laten moestuinieren gaan kinderen...
20,00 / exemplaar
Leerkrachten, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Groenten en fruit, Bloemen en ...

Poster 'Van koe tot koelkast'

NIET BESCHIKBAAR Deze poster geeft een idee van hoe de melk...
Leerkrachten, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Leerlingen, Landbouwers, Overheden en organisati...

Poster 'Gezond gezoem'

Deze poster geeft een inkijk in de samenleving van de...
7,00 / exemplaar
Leerkrachten, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Landbouwers, Overheden en organisaties, Groenten...

Kleuters - Vlekje in de kleutertuin - Groentedomino

Ideaal om kleuters de verschillende soorten groenten van bij ons te leren benoemen en daarbij het tellen in te oefenen
30,00 / exemplaar
Kleuteronderwijs, Boerderij, Groenten en fruit, Akkerbouw (graan, aardappel, ...), Bloemen en plante...

Boerderij van Dichtbij - rondleiden op een landbouwbedrijf

Tips rondleiden op landbouwbedrijf en inrichten van...
4,00 / exemplaar
Landbouwers, Boerderij, Veeteelt (koe, varken, kip, ...), Groenten en fruit, Akkerbouw (graan, aarda...

Wat eten we morgen? De aardappel op ons bord

In deze themabundel wordt de samenstelling en voedende...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Wat eten we morgen? Zetmeel, een complex koolhydraat

De aardappel als bron van zetmeel en koolhydraten. Welke...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Wat eten we morgen? Van graan tot brood

Waar komt ons dagelijks brood vandaan? Heb je altijd al...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...

Wat eten we morgen? Van graan tot pasta

Pasta is niet meer weg te denken uit onze keuken. Maar weet...
Leerkrachten, Secundair onderwijs, 1ste graad, 2de graad, 3de graad, Leerlingen, Secundair onderwijs...